
Az ékszíj, a szerpentinszíj és a vezérműszíj áttekintése
Tartalomjegyzék
A legtöbb járműmotorban manapság gyakran két-három szíj található. Gyakori, hogy találunk egy vezérműszíjat, egy szerpentinszíjat és egy vagy két ékszíjat. Sok autótulajdonos gyakran összezavarodik e három között. Ezért fontos, hogy tisztában legyen a különbségekkel és a konkrét funkcióikkal.
V-szíjak
Az ékszíjat 1917-ben találták fel a lapos szíj helyettesítésére. Nevét a V alakja ihlette, és azért kezdték el gyártani, mert nagyobb felülettel rendelkezik, mint az azonos szélességű lapos szíj.
Azonban különösen óvatosnak kell lennie, mert bár az ékszíj több kapcsolatot teremt, a megfelelő méret használata elengedhetetlen. A túl kicsi méret miatt az öv alulra kerül, és nem tud megragadni. A megfelelően illesztett ékszíjnak egy kicsit ki kell nyúlnia a szíjtárcsa hornyából. Ha az ékszíj túl magasan nyúlik ki, akkor a szíj a zsinórtag alatt elkophat.

A horony széle alá benyúló ékszíj gyakran jelzi a nem megfelelő szíjméretet, a kopott szíjtárcsát vagy a kopott szíjat. Bár ez kissé bonyolultnak tűnhet, ne aggódjon, mert manapság sok ékszíj már előre ki van mérve az adott járművekre. Megrendelheti őket egy alkatrészszámmal is, nem pedig egy adott méret alapján. Így megkímélheti magát a bosszankodástól. Az illeszkedési jellemzőket azonban továbbra is szem előtt kell tartania.
Az ékszíjakat gyakran használják az autómotor tartozékainak, például a légkondicionáló kompresszor, a vízpumpa, a generátor és a szervokormány-szivattyú forgatására. Kérdezze meg az autó gyártóját, vagy olvassa el a használati utasítást a csere ajánlott időközönként történő elvégzéséről.
Serpentin szíjak
A szerpentinszíjak modern kori szíjak, amelyeket először az 1970-es évek végén gyártottak. Ez egy V-bordázott szíj, amelynek csak az egyik oldala bordázott, és gyakran vékonyabb, mint az ékszíjak. Könnyű hajlítást tesz lehetővé, és rugalmasabb is, ami lehetővé teszi, hogy a kisebb tartozékhajtó szíjtárcsák köré tekeredjen. A bordázott oldal gyakran érintkezik a tartozékhajtó szíjtárcsákon használt hornyokkal, míg a lapos oldal a feszítőgörgővel érintkezik.
A szerpentin nevét azért kapta, mert az ékszíj különböző tárcsák köré fonódik. Ezek a szíjak hosszabb élettartamúak is, mint az ékszíjak. A szerpentinszíjakat könnyebb felszerelni vagy eltávolítani, és nagyobb teljesítményt tudnak átadni.
Időzítőszíjak
A vezérműszíjak a legfontosabb szíjak. A forgattyús tengely hajtja az időzítőszíjat, amely összeköti a motor alsó és felső részét, hogy minden jól időzített vagy szinkronban legyen.
A vezérműszíj a forgattyús tengely forgása által biztosított teljesítménytől forgatja a vezérműtengelyeket, sőt egyes konstrukciókban még a vízszivattyút is. Ezeket a szíjakat először az 1960-as években vezették be. A vezérműláncos beállítással ellentétben a vezérműszíjak csendesebbek, ellenállnak a nyúlásnak, nem igényelnek kenést, és gyakran hatékonyabbak.
A vezérműszíjat könnyű megkülönböztetni a szerpentin- vagy az ékszíjtól, mert a fogakba öntött gumi és a felhasznált erős üvegszálas zsinórvezeték miatt. A gumifogak ellenére a szíj erősen telített nitrilből (HSN) vagy magas hőmérsékletű neoprénből készül.